Saturday, October 31, 2015

DosBox

Nu er jeg seriøst kommet på Old School vognen.

Her på det sidste har jeg genopdaget en af mine glæder fra barndommen nemlig Eye Of the Beholder.
Det vender jeg lige tilbage til med et nyt indlæg.

Først og fremmest vil jeg lige lave et grundlæggende indlæg omkring DosBox som et en Dos emulator.
Jeg kom på det via Play Dos games online, jeg kan ikke huske hvorfor jeg lige faldt over den side, men 2.700 spil fra dengang far var dreng...

Det først jeg gjorde var at spille SimAnt i browseren, hvilket er et spil jeg brugte måneder på at drømme om at gennemføre, men da jeg hverken havde min egen computer eller spillet tilbage i slut 80'er, start 90'er. blev det altid ved drømmen.

En aften senere fik jeg endelig gennemført spillet i 1 go selvfølgelig, et rimelig simpelt spil, men bare tidkrævende, og rimelig kedeligt efter de først 15-20 minutter.

Så gik jeg på jagt og fandt SimCityColonization, og Transport Tycoon gamle kendinge som andre end jeg har brugt mange mange timer på, aldrig rigtigt har forladt, eller bare har nostalgiske minde om.

Det eneste problem jeg havde med at spille dem i browseren, var at Save game funktionen ikke virker...
Det er ikke det store problem når vi snakker om spil man lige hurtigt booter op leger lidt med og lukker igen, men Sid Meyer's sims er jo netop ikke bare noget men lige bruger et par timer på. Det kan jo hurtige tage dage. Så uden savegame, blev det lidt mehhh.

Fint. Så hopper vi på teknikken:
Hele siden bygger på noget der hedder dosbox og nyeste version er i skrivende stund 0.74.
Det er egentlig ikke særlig svært at få igang, og jeg har tilladt mig at downloade det og smide det på min Windows 10 box. Jeg tror det virker helt fint på alt fra XP og op, så kombado.

Min opsætning er så at jeg har standard installeret det, lavet et biblotek  på C:\ kaldet dosbox.
Ved installationen har jeg fanget konfirmationens filen og indsat denne mappe som et mount point.

Der er mange flere opsætningsmuligheder, som f.eks. start i Fullscreen, forskellige CPU modeller. Men lad os holde det KISS. Hvis du vil i Fullscreen, så vælge en firkantet skærm som primær skærm, og tryk [ALT] + [ENTER].


DosBox spil... Ja de ligger derude over det hele og er ret nemme at finde. At finde den helt rigtige og mest fejlfrie version, tjaaa. Du kunne også ridse en cd i 90'erne :)

Alle mine DosBox spille indlæg, vil indholde links til alt hvad jeg selv bruger i starten, så du kan følge mine fodspor, uden at skulle bruge timerne på at lede og researche.

Ohhh, ja de fleste steder med Dosbox ting, kan man hente en .zip fil, denne skal selvfølgelig pakkes ud, jeg bruger 7z, zip formattet er vist let at pakke ud i dag.
.zip filen har gerne en mappe som flyttes til "c:\dosbox\games\" mappen, f.eks. "C:\dosbox\games\EOB" også kan du finde EOB mappen i dosbox

No comments:

Post a Comment