Tuesday, September 3, 2013

Minecraft.....

Nu har jeg 1 års tid eller ligende rodet rundt med minecraft og jeg må sige jeg er glad for konceptet.

Jeg antager min oplevelse er lige som de fleste andres:
Man starter i standard og finder ud af man vil mere, hvorefter man begynder at finde mods også videre.
Så begynder man at tænke på multiplayer, og server.

Det er egentlig ikke meget anderledes end selv spillet og grunden til det tiltrække en bestemt type mennesker, og frastøder en anden.

For dem som ikke ved hvad Minecraft er, så tænk på legoklodser. Normalt bygger man lego som en gud, i minecraft bygger man lego som en legomand. Så hvis du er til lego, vil du også kunne lide minecraft, hvis du synes lego er tåbeligt tidsspilde vil du også synes minecraft er tåbeligt tidsspilde.

Efter et års tid er jeg nu landet på min egen Tekkit lite server, som min unger leger på sammen med mig. Og da min ide med serveren var at lade ungerne få nogle sociale færdigheder ude på internettet. Og jeg må sige de er kommet langt, specielt den mindste. Men de første par gange de "fandt mit hus" måtte jeg starte forfra da de aktivt smadrer alting i deres begejstring for at hjælpe.
En anden ting den store er begyndt at lære, er at det er okay at dø i et spil... Hun har tit brugt meget tid på at lave et eller andet som hun så slæber rundt på og dør, hvorefter det forsvinder. Det er en ting vi arbejder på at acceptere.

Igår nat fik jeg den sidste komponent til serveren til at virke og nu er næste skridt at flytte den fra fysisk server til online server (Der er netadgang, men kun hvis computeren er tændt).

Hvad så nu?
Jo, jeg har faktisk overvejet en Let's play serie.
Og der får jeg brug for noget hjælp til at pejle hvad der er interessant. Min erfaring med egne børn er at de er meget hurtigere / har mere tid til at bygge alting og jeg er ofte sat meget af i forhold til hvor langt de egentlig er i forhold til hvor langt jeg er.
Det der slår mig mest er hvor svært de har ved at lave de komplekse ting som f.eks. strøm. De er gode nok til at finde youtube videoer af tingene, men alle disse videoer er lavet på engelsk hvilket giver nogle nye udfordringer.
Med en Let's play serie på Dansk ville jeg tage de emner op som jeg har styr på, men egentlig bygge som jeg plejer: jeg går altid efter en Mass Fabricator koblet på de store solpaneler, så jeg kan skabe alt hvad der skal laves næsten creative style, men stadig legit. Jeg spiller 99.99999% legit, faktisk er den eneste grund til jeg har "oppet" nogen fordi nogen på serveren skal starte Dynmap komponenten (hvilket kræver op).

Nok snak - til business:
Jeg laver en Let's play serie på (Tekkit? / FTB? Hjælp mig).
Nogen der vil være med?
Nogen bygge foreslag?

Foreløbelig start dato: December
Taskliste:
Online server version og adresse
Video og microfon software (måske fraps??hvad mon det er...)


No comments:

Post a Comment